15.09.2023р. 7-Б Біологія
Тема. Органи та системи органів тварин
1. Проведення біологічного диктанту.
№ з\п | І варіант | ІІ варіант | кількість балів |
1 | Назвати ознаки живих організмів | Назвати основні процеси життєдіяльності тварин | 2 |
2 | Тканина – це… | Клітина – це … | 1 |
3 | Назвати основні компоненти клітини | Назвати всі відомі тканини тварин | 2 |
4 | Дати характеристику 2 двомембранних органел (на вибір) | Дати характеристику 2 одномемранних органел (на вибір) | 3 |
5 | Охарактеризувати епітеліальну та нервову тканину | Охарактеризувати м’язову та сполучну тканину | 3 |
6 | Рух та розвиток – це… | Обмін речовин – це… | 2 |
2. Давайте згадаємо рослинний організм, з чого складаються рослини? (корінь, стебло, пагін, листки). А з чого складаються тварини? Як побудований тваринний організм? На це питання ми з вами сьогодні постараємось дати відповідь.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети та завдання уроку. Постановка проблемного питання.
На сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати, які системи органів виділяють у тварин і які функції вони виконують? Ознайомимося з особливостями будови органів та їх систем.
Проблемне питання: «Чи можуть існувати тварин без окремих органів? Без певних систем?»
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Органели клітини – клітина – тканина – орган – система органів = організм
Різні тканини утворюють органи.
Орган – це частина тіла організму, що займає в ньому постійне місце, має певну будову, форму й виконує специфічні функції.
Сукупність органів, що виконують спільні функції, називають системою органів.
Не слід плутати поняття органела, орган, система органів та обмін речовин !!!
Обмін речовин – сукупність процесів надходження речовин в організм, їх хімічних і фізичних перетворень у ньому, а також виведення назовні продуктів обміну.
Органела – це постійна структура, що входить до складу клітини й забезпечує ряд процесів її життєдіяльності.
У тварин виділяють такі системи органів:
опорно-рухова, травна,
дихальна, кровоносна,
видільна, нервова,
ендокринна, статева.
№ з\п | Система органів | Що входить до складу системи | Особливості будови | Функції |
1 | опорно-рухова | скелет, скелетні м’язи | скелет може складатися з твердої речовини (хітин, кісткова та хрящова тканина) або рідини (у круглих червів) | забезпечує рух тіла, опору й захист внутрішніх органів |
2 | травна | ротовий отвір, глотка, стравохід, шлунок, травні залози: слинні, печінка | кишечник може диференціюватися на ряд відділів, пов’язана з умовами і середовищем існування | забезпечує поглинання, травлення й засвоєння поживних речовин |
3 | дихальна | зябра, легені, трахеї | у деяких дрібних тварин дихання відбувається всією поверхнею тіла (дощовий черв’як) | надходження в організм кисню та виведення вуглекислого газу |
4 | кровоносна | серце та кровоносні судини (вени, артерії, капіляри) | транспортне джерело всіх речовин усередині організму | транспорт поживних речовин, продуктів розпаду, кисню, вуглекислого газу, гормонів |
5 | видільна | видільні трубочки, видільні залози (у червів), мальпігієві судини (членистоногі) та нирки | чим інтенсивніший обмін речовин, тим краще працює видільна система | видалення з організму надлишку води, солей і шкідливих речовин та кінцевих продуктів обміну |
6 | нервова | головний та спинний мозок, нерви та нервові вузли | ефективний зв'язок забезпечують органи чуття (зір, слух, нюх, смак, рівновага, дотик) | забезпечення реакції організму на дії зовнішнього середовища, координує роботу всього організму |
7 | ендокринна | залози внутрішньої секреції | залози виділяють гормони, що регулюють діяльність різних тканин і органів (адреналін, інсулін) | підтримка гомеостазу, координує, роботу різних органів і систем органів |
8 | статева | статеві клітини (сперматозоїди та яйцеклітини) | спільною в будові статевої системи є наявність статевих залоз та гормонів | забезпечення розмноження |
розмноження у тварин буває статеве і нестатеве. Нестатеве розмноження відбувається у амеби відбувається шляхом поділу клітини навпіл. Морські зірки, черви та медузи розмножуються фрагментацією. Гідри розмножуються брунькуванням. Хребетним тваринам притаманне статеве розмноження. |
Цікаво знати!
Про унікальну кровоносну систему жирафи
Оскільки мозок підноситься над власним тілом на висоту 5 метрів, постає проблема кровопостачання мозку. Виявляється, аби доставити кров на таку висоту, у жирафа є серце, вдвічі сильніше, ніж, наприклад, у корів; специфічна будова вен запобігає різкому приливу крові при опусканні голови вниз. А аби кров не застоювалася в ногах, у жирафа шкіра на ногах незвичайно натягнута.
У слонів відмінна пам'ять
Мозок слонів - найбільший серед ссавців, його вага складає близько 5 кілограмів. Хоча заміряти інтелект у тварин дуже складно (це важко зробити і у людей), проте співвідношення маси мозку і тіла наближається до аналогічного показника в шимпанзе, що свідчить про високі розумові здібності. Принаймні, останні дослідження доводять відмінну пам'ять у цих гігантів.
Риби міняють стать
При такій розмаїтості наземних тварин легко й не помітити приголомшливих речей, що відбуваються в океанах. Приміром, серед риб більша кількість гермафродитів, ніж серед будь-яких інших хребетних. Деякі види риб змінюють свою стать залежно від гормонального циклу або навіть навколишнього середовища. А деякі просто мають органи обох статей одночасно.
ІV. Осмислення об’єктивних зв’язків та взаємозалежностей вивченого матеріалу.
- Що називають органом та системою органів?
- Які системи органів розрізняють у тварин?
- Якими є особливості будови травної системи різних тварин?
- Чому органи та системи різних класів тварин мають більш складну або більш просту будову? З чим це пов’язане?
- До яких систем органів належать такі органи: серце, легені, печінка, головний мозок, щитовидна залоза, череп, нирки?
V. Підведення підсумків уроку.
Разом з учнями дати відповідь на питання: «Чи можуть існувати тварин без окремих органів? Без певних систем?»
Домашнє завдання: опрацювати параграф 4
Повідомте нам про це!


про публікацію авторської розробки
ДОДАТИ РОЗРОБКУ
Відгук і оцінку можна залишити тільки після завантаження матеріалу